Interieurontwerp, advies en styling
Algemene Voorwaarden
1-DEFINITIES
1. De Opdrachtnemer (hierna te noemen: ON): de opdrachtnemer, in dit geval Jildou Interieuradvies, die in opdracht van een wederpartij werkzaamheden verricht op het gebied van interieurontwerp, -advies en projectrealisatie op locatie. Jildou is gevestig te Leeuwarden en staat ingeschreven bij Kamer van Koophandel onder nummer 94859361.
2. De Opdrachtgever (hierna te nomen OG): de natuurlijke persoon, maatschap, vennootschap of rechtspersoon die aan Jildou als wederpartij de opdracht heeft verleend.
3. Partijen: de ON en de OG samen.
4. De Opdracht: de overeenkomst tussen de ON en de OG met betrekking tot de uitvoering van werkzaamheden door de ON.
5. Het Project: het pand, gebouw of bouwwerk, of onderdeel daarvan, waarop de aan de ON verstrekte opdracht betrekking heeft.
6. Werk: ontwerpen, schetsen, 2D/3D tekeningen en dergelijke in de zin van de Auteurswet.
2-TOEPASSELIJKHEID ALGEMENE VOORWAARDEN
1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle door de ON gedane aanbiedingen, uitgebrachte offertes, gesloten overeenkomsten, verrichte diensten, overige verrichte handelingen, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
2. Partijen kunnen alleen afwijken van deze algemene voorwaarden als dat schriftelijk of per e-mail tussen de OG en de ON is overeengekomen.
3. Als er een situatie ontstaat die niet in deze voorwaarden is geregeld, dan moet deze situatie beoordeeld worden ‘naar de geest’ van deze Algemene Voorwaarden.
4. Door ondertekening van een overeenkomst of opdrachtbevestiging, dan wel een akkoord via de e-mail verklaart de OG kennis te hebben genomen van de Algemene Voorwaarden van de ON en wordt er met de voorwaarden akkoord gegaan.
5. De voorwaarden van de OG worden uitdrukkelijk uitgesloten.
3-OVEREENKOMSTEN, OFFERTES EN OPDRACHTBEVESTIGINGEN
1. Aanbiedingen en offertes van de ON zijn vrijblijvend, tenzij daarin uitdrukkelijk anders vermeld.
2. De ON doet een aanbod in de vorm van een persoonlijke offerte (zoals ook vermeld op de website), in alle gevallen met een beknopte werkomschrijving.
3. Een offerte is maximaal 14 dagen na offertedatum geldig, tenzij anders vermeld in de offerte.
4. Aanvaardt de OG de offerte niet binnen de geldende termijn, dan vervalt de offerte.
5. De ON kan niet aan haar offerte worden gehouden als die aanbieding, of onderdeel daarvan, een kennelijke vergissing of verschrijving bevat.
6. De ON begint pas met de Opdracht als de OG de Opdracht schriftelijk heeft bevestigd. Is er geen schriftelijke bevestiging, maar wil de OG toch dat de ON gaat beginnen, dan geldt dat de offerte als akkoord wordt beschouwd. De OG gaat dan ook akkoord met deze Algemene Voorwaarden.
7. Aanvullende afspraken en bedingen zijn slechts bindend nadat deze per mail door de ON en de OG zijn bevestigd.
8. Indien na aanvaarding van de Opdracht blijkt dat OG gewijzigde wensen heeft, zullen de Partijen tijdig in overleg treden om de opdracht te wijzigen, waarbij de ON haar prijs en levertijd daarop mag aanpassen.
9. Als aanvaarding van de aanbieding afwijkt van het in de offerte opgenomen aanbod, dan is de ON daaraan niet gebonden. De opdracht komt alleen volgens deze afwijkende aanvaarding tot stand als de ON dat aangeeft.
9. De in de offerte opgenomen prijzen gelden niet automatisch voor vervolgopdrachten.
4-UITVOERING VAN DE OPDRACHT
1. De opdracht omvat datgene wat de OG en de ON zijn overeengekomen.
2. De ON doet haar uiterste best de Opdracht zo goed mogelijk volgens de vereisten van goed vakmanschap uit te voeren op basis van de door OG aangeleverde informatie.
3. Voordat de opdracht tot stand komt, overleggen de OG en de ON voor zover mogelijk en relevant over:
a) de inhoud en omvang van de te verrichten werkzaamheden;
b) inschatting van een levertermijn;
c) een betalingsschema;
d) een raming van de kosten;
e) hoe omgegaan wordt met onderwerpen die ten tijde van de totstandkoming van de overeenkomst nog niet zijn vast te stellen (hieronder wordt onder andere verstaan meer-/of minderwerk).
4. De ON houdt de OG op de hoogte van de voortgang van de werkzaamheden, voor zover noodzakelijk.
5. De ON houdt bij het uitvoeren van de Opdracht rekening met relevante en wettelijke regelingen, alsmede beroeps- en gedragsregels.
6. De OG dient de ON te voorzien van alle juiste gegevens waarvan de OG redelijkerwijs kan voorzien dat deze noodzakelijk zijn voor een juist uitvoering van de Opdracht. Hieronder wordt in ieder geval het leveren van recente en juiste plattegronden, tekeningen en afmetingen verstaan. De OG is in ieder geval altijd zelf verantwoordelijk voor de juistheid van de plattegronden, tekeningen en afmetingen. De OG is in ieder geval verplicht de ON onverwijld op de hoogte te stellen, dan wel op de hoogte te laten stellen door een derde, van wijzigingen in persoonsgegevens, bedrijfsgegevens, belangrijke informatie betreffende de uitvoering van de dienst zoals wijzigingen in plattegronden, tekeningen en/of afmetingen of overige informatie waar de ON om verzoekt.
7. De ON is verplicht om alle gegevens van de OG vertrouwelijk te behandelen, voor zover de ON weet of kan of behoort te weten dat deze gegevens vertrouwelijk zijn.
8. De OG verschaft tijdelijk alle benodigde informatie en neemt tijdig de beslissingen die voor een goede uitvoering van de Opdracht noodzakelijk zijn. Indien de ON extra werkzaamheden moet uitvoeren omdat de OG heeft nagelaten de benodigde informatie/materialen ter beschikking te stellen, dan zal de ON de bijkomende werkzaamheden apart in rekening brengen volgens de gebruikelijke tarieven.
9. De ON bepaalt de wijze waarop en door welke personen de opdracht wordt uitgevoerd. Het bepaalde in artikel 7:404 BW en artikel 7:407 lid 2 BW wordt uitgesloten.
10. De OG kan de ON aanwijzen als gemachtigde van de OG op te optreden. Het inschakelen van deze derden is voor rekening en risico van de OG.
11. Blijkt het aanstellen van een of meer andere (derden-)adviseurs noodzakelijk voor een goede realisatie van het project, dan gaat de OG daartoe pas over na overleg met de ON.
12. De ON mag voor de uitvoering van haar werkzaamheden derden betrekken. De ON kan advies geven over het inschakelen van derde partijen voor de uitvoering van haar advies en ontwerp. De rol van de ON gaat echter niet verder dan het in contact brengen van de OG met een derde partij. De ON kan niet aansprakelijk gesteld worden voor fouten van deze derde partijen of gebreken in de producten die ter beschikking zijn gesteld door deze derde partij. De ON sluit geen overeenkomsten namens de OG bij een derde partij, noch zal zij fungeren als bemiddelaar.
13. Verricht de ON of door ON ingeschakelde derden werkzaamheden op de locatie van de OG, dan draagt de OG zorg voor de door deze persoon of personen in redelijkheid gewenste faciliteiten. De kosten hiervan zijn voor rekening van de OG. Dit geldt eveneens als de werkzaamheden worden verricht op een door de OG aangewezen locatie.
14. De OG geeft geen opdrachten, orders of aanwijzingen aangaande de Opdracht aan derden zonder de ON hierin te kennen.
15. Blijkt tijdens de uitvoering van de opdracht dat het voor een behoorlijke uitvoering van de opdracht noodzakelijk is de opdracht aan te passen, dan treden Partijen hierover met elkaar in overleg. Partijen nemen elkaars gerechtvaardigde belangen bij dit overleg in acht.
16. Er is in ieder geval aanleiding de opdracht aan te passen als:
- er relevante wijzigingen optreden in (overheids)voorschriften of beschikkingen;
- er relevante wijzigingen optreden in de oorspronkelijke Opdracht of het programma van eisen;
- de OG wijzigingen of varianten verlangt van werkzaamheden die al zijn goedgekeurd;
- extra werkzaamheden tijdens de uitvoering van de Opdracht noodzakelijk blijken.
17. Leidt het overleg als bedoeld in artikel 14 tot aanpassing van de Opdracht dan handelen Partijen vervolgens als omschreven bij de artikelen 1 tot en met 3.
18. Wil de OG de opdracht onderbreken, dan is hij verplicht dit schriftelijk of per e- mail mee te delen aan de ON onder vermelding van de gronden. Partijen treden hierna in overleg om de gevolgen te bespreken. Lijdt de ON hierdoor schade, dan is de OG verplicht die schade te vergoeden. De ON is verplicht de schade zoveel mogelijk te beperken.
19. Indien de ON tekeningen oplevert, zijn dit nimmer werktekeningen of bouwtekeningen. Tekeningen van de ON zijn bestemd ten behoeve van het interieur en bieden een ideaalbeeld of sfeerimpressie. De tekeningen zijn niet gemaakt ten behoeve van de uitvoering van enige bouwwerkzaamheden.
20. De ON is geen architect of bouwkundige en daarom adviseert zij nimmer over technische haalbaarheid en uitvoering van een interieurplan (ofwel haar uitspraken hierover vervangen niet de adviezen van architecten of bouwkundigen). De OG is derhalve verantwoordelijk voor het betrekken van derden met betrekking tot verbouwing, maatvoering en technische haalbaarheid van het door de ON opgestelde interieurplan of interieuradvies.
5-VERPLICHTINGEN OPDRACHTGEVER
1. De OG is verplicht om alle gegevens van de ON vertrouwelijk te behandelen, voor zover de OG weet of behoort te weten dat deze gegevens vertrouwelijk zijn.
3. De OG zal alle documenten die de ON produceert tijdig beoordelen en controleren op juistheid.
4. De OG is verplicht de ON te waarschuwen als hij in de adviezen een tekortkoming heeft geconstateerd of zich daarvan bewust moet zijn geweest.
5. De OG stelt de ON zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk 10 werkdagen na ontvangst van de adviezen in kennis van een tekortkoming.
6. De OG verricht de aan de ON verschuldigde betalingen uiterlijk op de overeengekomen dan wel aangegeven tijdstippen.
7. De OG vrijwaart de ON of door ON ingeschakelde personen voor aanspraken van derden voortvloeiend uit de toepassingen of het gebruik van het resultaat van de opdracht. Mocht de ON toch door derden worden aangesproken, dan staat de OG de ON zowel in als buiten rechte bij en doet alles wat in dit geval van hem verwacht mag worden. Laat de OG dit na, dan is de ON gerechtigd zelf daartoe over te gaan. Alle kosten die de ON hierdoor maakt zijn voor rekening van de OG.
8. De OG blijft te allen tijde verantwoordelijk voor de keuzes en toepassingen van het door de ON gegeven advies.
6-AANSPRAKELIJKHEID
1. Indien bepaalde onderdelen van het Project, waaronder constructieve adviezen, door externe deskundigen worden vervuld, is de ON voor deze onderdelen en voor het handelen van deze derden niet aansprakelijk.
2. de ON is tegenover de OG aansprakelijk voor schade die de OG direct lijdt als:
a) er sprake is van een toerekenbare tekortkoming en
b) de OG de ON schriftelijk of per e-mail aansprakelijk heeft gesteld en
c) de ON de gevolgen van de tekortkoming niet of niet tijdig heeft hersteld.
3. Tot de directe schade behoren in geen geval: bedrijfsschade, productieverlies, omzet en winstderving, extra kosten voor de realisatie van het werk ter zake waarvan de Opdracht werd verstrekt die in de kosten zouden zijn begrepen indien de Opdracht van de aanvang af goed zou zijn uitgevoerd.
4. Indien de OG van mening is dat de ON tekort is geschoten in de nakoming van zijn/haar verplichtingen, stelt hij deze schriftelijk of per e-mail aansprakelijk en geeft de gelegenheid die tekortkoming(en) op eigen kosten op te heffen.
5. Is de ON volgens artikel 2 aansprakelijk, dan dient de directe schade die de OG heeft geleden te worden vergoed.
6. De door de ON te vergoeden schade is per opdracht beperkt tot de hoogte van het afgesproken honorarium. Heeft de ON een aansprakelijkheidsverzekering waar de schade onder valt, dan is de te vergoeden schade beperkt tot het bedrag van de uitkering van deze verzekering, vermeerderd met het bedrag van het eigen risico.
7. De rechtsvordering uit hoofde van een toerekenbare tekortkoming is niet ontvankelijk indien de OG niet met bekwame spoed nadat hij de tekortkoming heeft ontdekt of redelijkerwijs had behoren te ontdekken, ter zake schriftelijk en met redenen omkleed bij de ON protesteert.
8. De rechtsvordering uit hoofde van een toerekenbare tekortkoming vervalt door verloop van één jaar nadat schriftelijk of per e-mail ter zake van een toerekenbare tekortkoming is geprotesteerd.
9. De rechtsvordering uit hoofde van een toerekenbare tekortkoming is niet ontvankelijk indien deze wordt ingesteld later dan 1 jaar vanaf de dag waarop de opdracht is geëindigd door voltooiing, opzegging of ontbinding.
10. Elke aansprakelijkheid van de ON vervalt na 1 jaar gerekend vanaf de dag waarop de Opdracht is geëindigd door voltooiing, opzegging of ontbinding.
11. Is de OG een consument, dan gelden de bepalingen over aansprakelijkheid eveneens, tenzij het bepaalde als onredelijk bezwarend kan worden aangemerkt.
7-OPZEGGING VAN DE OPDRACHT EN DE GEVOLGEN
1. De OG en de ON hebben te allen tijde het recht de overeenkomst op te zeggen zonder grond of op grond van:
- vertraging of onderbreking van de Opdracht;
- toerekenbare tekortkomingen van de OG of de ON;
- overmacht;
- financieel onvermogen;
- wijziging van de rechts- of samenwerkingsvorm;
- overlijden;
- arbeidsongeschikt raken van een bepaalde persoon.
2. Als de vertraging of onderbreking van de Opdracht zolang duurt of zodanig van aard is dat het onredelijk is nakoming van de opdracht te vragen, dan hebben OG en de ON het recht de Opdracht op deze grond op te zeggen.
3. Van een toerekenbare tekortkoming is sprake als de OG of de ON die tekortkoming had kunnen en behoren te vermijden volgens de normale regels van oplettendheid. Bij de ON is ook sprake van een toerekenbare tekortkoming als die voorkomen had kunnen worden als de ON over de vereiste vakkennis en middelen had beschikt. Handelt de OG of de ON laakbaar, dan heeft dit dezelfde gevolgen als een toerekenbare tekortkoming. De wederpartij van de partij aan wiens kant de toerekenbare tekortkoming zich voordoet, heeft het recht de opdracht op deze grond op te zeggen. Is schade ontstaan door de toerekenbare tekortkoming of laakbaar handelen, dan kan de schadelijdende partij een schadevergoeding eisen op grond van de bepalingen in hoofdstuk 7.
4. Van overmacht is sprake als door feiten of omstandigheden, die niet aan een Partij zijn te wijten, nakoming van de overeenkomst in redelijkheid niet gevraagd kan worden. Tevens is sprake van overmacht als zich feiten of omstandigheden voordoen die volgens de wet, rechtshandeling of een in het verkeer geldende opvatting niet voor zijn rekening komen. Hieronder wordt in elk geval verstaan: ziekte(s), werkstakingen, verkeersstoornissen, brand, noodweer, terreur en oorlog. De partij aan wiens kant de overmacht zich voordoet, is bevoegd de opdracht op te zeggen.
5. Van financieel onvermogen is sprake als de OG of de ON surseance van betaling of schuldsanering heeft aangevraagd of in staat van faillissement is gesteld. Is er sprake van financieel onvermogen of zijn er redenen om aan te nemen dat de wederpartij zijn/haar verplichtingen niet (volledig) zal nakomen, dan kan de andere partij een schriftelijke
verklaring eisen, waarin staat dat de wederpartij bereid en in staat is de opdracht voort te zetten. Als de Opdracht wordt voortgezet, heeft de andere partij het recht genoegzame zekerheid te verlangen. Wordt de gevraagde verklaring of de verlangde zekerheid binnen een bepaalde termijn niet afgegeven, dan heeft de andere partij het recht de Opdracht op deze grond op te zeggen.
6. Van wijziging van een rechts- of samenwerkingsvorm is sprake als een Partij haar rechtspersoonlijkheid verliest (zoals in geval van fusie) of besloten wordt tot ontbinding van de rechtspersoon. Doet zich zo’n situatie voor en ontleent de wederpartij aan die omstandigheid een redelijk belang, dan is de wederpartij bevoegd de Opdracht op die grond op te zeggen.
7. De opdracht wordt schriftelijk of per e-mail opgezegd, onder vermelding van de grond(en) van opzegging en de datum waarop de opzegging ingaat. De opzegging treedt niet eerder in werking dan nadat de ON het bericht daarover heeft ontvangen. Na de opzegging zijn beide partijen verplicht alles te doen, na te laten en te gedogen dat met het oog op de redelijke belangen van de wederpartij van haar gevraagd mag worden.
8. Wordt de Opdracht opgezegd, dan dient de OG de ON te betalen:
a) het honorarium en de bijkomende kosten naar de stand van de werkzaamheden op het moment van opzegging en
b) alle gemaakte en nog te maken kosten, voortvloeiend uit verplichtingen die de ON ten tijde van de opzegging al is aangegaan met het oog op de verdere vervulling van de Opdracht.
9. Wordt de Opdracht opgezegd door de OG op een grond die bij de OG ligt of zonder grond, dan is de OG verplicht een vergoeding te betalen van 50% van het (resterende) deel van de kosten die de OG verschuldigd zou zijn bij de volledige vervulling van de Opdracht. Deze vergoeding is niet verschuldigd als wordt opgezegd op grond van overlijden of overmacht.
10. Is de Opdracht zonder grond opgezegd door de OG, of op een grond die bij de OG ligt, dan mag de OG het advies van de ON slechts (laten) gebruiken na voorafgaande, schriftelijke toestemming van de ON.
11. De ON kan voorwaarden verbinden aan haar toestemming, waaronder de betaling van een vergoeding en het recht om erop toe te zien dat het advies volgens haar bedoelingen wordt gebruikt.
12. Is al een aanvang gemaakt met de uitvoering van het Object dan mag de OG het advies ook zonder toestemming van de ON gebruiken. Het bepaalde in 11 blijft van toepassing.
13. Het gestelde bij de artikelen 9, 10, 11 en 12 geldt ook als de ON heeft opgezegd op een grond gelegen bij de OG.
14. Wordt de Opdracht opgezegd door de ON op een grond die bij de ON ligt of zonder grond, dan strekt de betalingsverplichting van de OG op grond van artikel 8 niet verder dan voor zover de werkzaamheden en de kosten voor de OG van nut kunnen zijn.
15. Het gestelde bij artikel 14 geldt ook als de OG heeft opgezegd op een grond gelegen bij de ON.
16. Ontbinding van een opdracht op andere gronden dan in hoofdstuk 7 van deze algemene voorwaarden genoemd is niet mogelijk, tenzij de OG een consument is. De bepalingen in hoofdstuk 7 over de gevolgen van opzegging zijn in dat geval ook van toepassing op de wettelijke ontbinding.
8-EIGENDOM- EN AUTEURSRECHTEN
1. De ON heeft en houdt het auteursrecht op de door haar geleverde tekeningen, schetsen, interieurplannen- en adviezen en andere werken van intellectuele eigendom. Deze materialen mag de OG delen met derden om de uitvoering van een plan mogelijk te maken. Het is niet toegestaan derden sublicenties te verlenen om dit werk openbaar te maken of voor een ander doel dan de uitvoering van het plan voor de OG te verveelvoudigen.
2. De ON heeft het alleenrecht om van een naar zijn ontwerp en advies verwezenlijkt project, alsook het proces ernaartoe, beeldmateriaal te maken, vermenigvuldigen en verspreiden op onder meer sociale media alsook anderszins hierover te berichten. Uiteraard onder geheimhouding van de persoonsgegevens van de OG.
3. De ON mag haar advies herhalen zolang de belangen van een eerdere OG zich hier niet tegen verzetten.
9.6 De OG mag het advies alleen met toestemming (schriftelijk of per e-mail) van de ON opnieuw gebruiken. In dat geval worden in overleg advieskosten vastgesteld, waarbij rekening wordt gehouden met de vergoeding voor het auteursrecht.
9-FINANCIËLE BEPALINGEN
1. Het honorarium is de vergoeding die de ON toekomt voor de geleverde werkzaamheden, exclusief de omzetbelasting.
2. Onder bijkomende kosten vallen onder andere gemaakte reiskosten, parkeerkosten en eventueel reisuren.
3. Het honorarium van de ON kan als volgt worden overeengekomen
- Op basis van een vooraf vastgesteld uurtarief
- Op basis van een vast bedrag
4. Als de ON met de OG een vast honorarium of vaste prijs overeenkomt, dan is de ON te allen tijde gerechtigd tot verhoging van dit honorarium of deze prijs, als die verhoging voortvloeit uit een bevoegdheid of verplichting als gevolg van de wet- of regelgeving of haar oorzaak vindt in een stijging van de prijs van grondstoffen, lonen of andere gronden die bij het aangaan van de overeenkomst redelijkerwijs niet voorzienbaar waren.
5. De ON factureert het honorarium en de eventuele bijkomende kosten volgens een overeengekomen betalingsschema, of bij gebreke daarvan in maandelijkse termijnen naar rato van de voortgang van de werkzaamheden, tenzij anders is overeengekomen.
6. De ON behoudt zich het recht voor om een aanbetaling aan de OG te factureren alvorens de ON de Opdracht gaat uitvoeren.
7. De ON heeft het recht een eindfactuur in te dienen zodra de werkzaamheden zijn voltooid of de overeenkomst is opgezegd.
8. De factuur van de ON is gespecificeerd. Op verzoek van de OG wordt de factuur voorzien van de nodige bewijsstukken.
9. Facturen van de ON dienen binnen 14 dagen na factuurdatum te worden voldaan op het rekeningnummer vermeld op de factuur en onder vermelding van het factuurnummer.
10. Betaalt de OG niet tijdig en is dit niet toe te rekenen aan de ON, dan is hij in verzuim zonder dat een nadere ingebrekestelling is vereist. De ON heeft het recht het wettelijke rentepercentage over het niet betaalde bedrag in rekening te brengen met ingang van de dag waarop de betalingstermijn is verstreken.
11. Indien de OG een factuur niet tijdig betaalt, is de ON gerechtigd de uitvoering van de opdracht op te schorten mits de OG schriftelijk is gemaand om alsnog binnen 7 dagen te betalen en die betaling is uitgebleven.
12. Voor de bepaling van hetgeen de OG aan de ON verschuldigd is uit hoofde van de aan de ON verstrekte opdrachten en/of de Algemene Voorwaarden is de boekhouding/administratie van de ON bepalend. Dit behoudens tegenbewijs door de OG.
13. Alle door de ON gemaakte kosten om de factuur vergoed te krijgen, zowel gerechtelijke als buitengerechtelijke kosten, komen voor rekening van de OG.
14. Klachten schorten de betalingsverplichting niet op.
10-TOEPASSELIJK RECHT
1. Op alle overeenkomsten gesloten met de ON is het Nederlandse Recht van toepassing.
11-DIVERSEN
1. De Algemene Voorwaarden zijn van kracht met ingang van 01-09-2024 en uitsluitend van toepassing op Opdrachten die op- of na deze datum tot stand komen.
2. De OG krijgt de Algemene Voorwaarden van de ON bij de offerte meegestuurd.
3. De Algemene Voorwaarden zijn gepubliceerd op de website van de ON (www.jildou-interieuradvies.nl).